Implementering af lettilgængelige tilbud i kommunerne til børn og unge i mistrivsel

Den nye faglige ramme skal sikre, at børn og unge i mistrivsel får hurtig og ensartet adgang til behandling tidligt, inden psykisk mistrivsel forværres. Derfor skal de tilbydes manualbaseret behandling med dokumenteret effekt. I dag findes der flere forskellige typer af manualbaserede programmer, som henvender sig til forskellige problematikker.

Center for Angst har mangeårig erfaring med at undervise og supervisere forskellige kommunalt ansatte fagprofessionelle, der arbejder med børn og unge med angst, depression og de hyppigst forekommende sammenhængende lidelser (f.eks. skolevægring, OCD, ADHD, autismespektrumforstyrrelser mv.).

På Center for Angst tilbyder vi kurser og supervision i forskellige manualbaserede og evidensbaserede programmer, f.eks. FÅ STYR PÅ angsten (en del af STIME) og Cool Kids/Chilled samt i mere generisk kognitiv og metakognitiv behandling til brug ved både kortere og længere individuelt tilpassede behandlingsforløb. Vi har desuden altid barnets omgivelser i fokus, hvorfor vores brede viden om og erfaring med vedligeholdende forældreadfærd, forældreressourcer, skole-hjem samarbejde mv. altid er integreret i vores uddannelser og supervision. Vi dækker uddannelse på alle niveauer af indsatstrappen.

Ekspertviden om visitation

Vi ved, at det kræver særlige kompetencer både at udføre behandling og visitere til de relevante tilbud for at opnå bedst muligt udbytte for barnet og optimere kommunernes brug af ressourcer. På baggrund af vores mangeårige samarbejde med næsten halvdelen af de danske kommuner har vi fået indgående kendskab til kommunernes visitations- og udredningsprocedurer. Vi kan derfor støtte og vejlede i denne proces via sparring, supervision og uddannelse/træning i visitation, herunder differentialdiagnostik, screeningsredskaber samt vurdering af, hvilke børn der passer ind i de forskellige tilbud, og hvem der ikke måtte have gavn af eksisterende tilbud og derfor skal have et individuelt tilpasset behandlingsforløb eller skal viderehenvises.

Erfarne undervisere og supervisorer

Alle vores undervisere og supervisorer er uddannede/certificerede i programmerne og er selv erfarne behandlere inden for evidensbaserede metoder, både manualer og individuelt tilpassede forløb. Vi har en stor viden om udviklingspsykologi og børns normaludvikling samt en årelang ekspertise i blandt andet behandling af internaliserende lidelser og skolefravær samt forældrearbejde. Desuden er vi på Center for Angst dobbeltkvalificeret, hvilket betyder, at vores kliniske praksis, supervision og undervisning altid er informeret af den seneste forskning på området.