Fra undergrund til mainstream: En dialog om psykedelisk terapi på Hartland Festival

Hartland Festival
Foto: Christian Thøgersen, Colourbox

Om psykedelisk terapi – fra undergrund til mainstream
Moderator: Anders Haubert Madsen

Indre rejser og oplevelser af egodød, genfødsel og forbundethed med hele universet. Psykedeliske stoffer og deres potentiale er forankret i oldtiden, i junglen og i undergrunden, men ses i dag ved flere og flere ceremonier og i terapisessioner, ligesom kendte – fra Casper Christensen til Jesper ’Jokeren’ Dahl – deler deres begejstring for dem offentligt. Samtidig er stoffer som psilocybin, MDMA og LSD også blevet redskaber til videnskabelige gennembrud i kontrollerede forsøg med behandling af psykiske lidelser. Så hvem har æren for den psykedeliske renæssance? Og hvem skal i fremtiden have adgang til de potente stoffer?

Antropolog Margit Anne Petersen og psykolog Dea Siggaard Stenbæk taler om forskelle og ligheder mellem psykedelisk terapi i undergrunden og på laboratoriet. Margit Anne Petersen er lektor ved Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet, og hun forsker blandt andet i kultur og traditioner blandt danske undergrundsterapeuter og psykedelikabrugere.

Dea Siggaard Stenbæk er leder af Københavns Universitetsklinik for Psykedelisk Forskning, hvor man blandt andet anvender det psykedeliske stof psilocybin til terapeutisk behandling af psykiske lidelser.

Moderator Anders Haubart Madsen er journalist på Videnskab.dk, hvor han blandt andet dækker sundhedsforskning. Har siden 2015 skrevet om det psykedeliske felt for medier som Politiken, VICE, Information og Weekendavisen.

Læs mere her.