Facilitatoruddannelse i Tryghedscirklen i Dagtilbud (Circle of Security Parenting – Classroom)

Efteruddannelse til fagpersoner, bl.a. pædagogisk personale og lærere, i at blive facilitatorer af Tryghedscirklen i Dagtilbud.
Startdato
06-11-2024
2 kursusdage
06-10-2024

Center for Tidlig Indsats og Familieforskning ved Institut for Psykologi udbyder efteruddannelse til fagpersoner i at blive facilitatorer af Tryghedscirklen i Dagtilbud (Circle of Security Parenting – Classroom, COSP-C®). Tryghedscirklen i Dagtilbud er en tilknytningsbaseret indsats rettet mod at styrke den relationelle kvalitet mellem professionelle omsorgsgivere og børn i dagtilbud (0-6 år).

Tryghedscirklen i Dagtilbud (Circle of Security Parenting - Classroom, COSP-C®) er en videreudvikling af Forældreprogrammet Tryghedscirklen (COSP®). Det er et 8-kapitlers gruppebaseret forløb for professionelle omsorgsgivere der arbejder med børn i alderen 0-6 år, med ekstramateriale specifikt tilpasset dagtilbudskonteksten.

Forløbet er baseret på tilknytningsteori og udviklingspsykologisk viden om børns relationelle behov, og bygger på en grundlæggende antagelse om, at professionelle omsorgsgivere i dagtilbud fungerer som tilknytningsfigurer for barnet. Der er særligt fokus på, at deltagerne tilegner sig viden om, hvilken indflydelse børns samspil med voksne i dagtilbuddet har for deres trivsel og udvikling og på, hvordan man kan omsætte denne viden til praksis med børnene i dagtilbuddet. Endelig er et vigtigt mål med forløbet at udvikle den pædagogiske praksis gennem løbende refleksioner over, hvordan børns adfærd kan forstås i et relationelt perspektiv.

Undervisere på 'Facilitatoruddannelse i Tryghedscirklen i Dagtilbud'

Center for Tidlig Indsats og Familieforskning