Er Få styr på angsten det rigtige for mit barn? – Københavns Universitet

Center for Angst > Få styr på angsten > Er Få styr på angsten ...

Er Få styr på angsten det rigtige for mit barn?

Er FÅ STYR PÅ angsten det rigtige til mit barn?

Er du forælder til et barn i 1.-6. klasse, der har moderat angst? Så er FÅ STYR PÅ angsten måske det, der kan hjælpe jer.

Programmet er til familier, der ikke allerede har fået behandling hos en psykolog og hvor barnet, lider af angst i moderat grad. Moderat angst kommer til udtryk ved, at barnet trods sin angst, fortsat kan deltage i f.eks. skolegang eller have perioder, hvor angsten fylder mindre.

Hvis dit barn har sværere angst, eller tidligere har modtaget behandling, kan du henvende dig til Center for Angst for psykolog behandling målrettet dit barns vanskeligheder på centerforangst@psy.ku.dk

Hvis du kan genkende dit barn i en eller flere af nedenstående beskrivelser, kan programmet være til jer. Overvej at tilmelde dig,

  • Hvis barnets angst forstyrrer barnets mulighed for at gøre det, andre børn på samme alder kan og gør
  • Hvis barnets angst skaber problemer for familien.
  • Hvis du ikke tidligere har modtaget behandling for barnets angst
  • Hvis du ellers kan få barnet til at gøre ting du beder om som barnet ikke har lyst til, f.eks. at børste tænder, tage sin tallerken ud af bordet eller afbryde sin leg og tage tøj på.

Separationsangst

Nogle børn har svært ved at være væk fra en eller begge af deres forældre. Barnet er bange for hvad, der kan ske med dets forældre eller barnet selv, når de er adskilt. Barnet kan være bange for, at forældrene kommer slemt til skade, dør, eller at de aldrig ses igen. Barnet kan også være bange for at blive taget f.eks. af en tyv eller blive væk, så det aldrig vil få forældrene at se igen. Barnet har ofte hovedpine, kvalme eller følelsen af at skulle kaste op, når det skal forlade hjemmet eller være væk fra dets forældre. Nogle børn er så bange, at det forhindrer dem i at deltage i alderssvarende aktiviteter, f.eks. at gå i skole, sove alene ude hos venner eller familie.

Specifik fobi

Nogle børn oplever en ekstrem angst for en bestemt situation eller genstand. Dette kan være f.eks. hunde, mørke, transportmidler eller elevatorer. Barnet kan være så bange, at alene tanken om det frygtede vil udløse angst. Barnet kan reagere med gråd, rysten/skælven i kroppen, hjertebanken, sved eller blive vrede over at skulle være i nærheden af det frygtede. Angsten forsvinder typisk, når barnet fjerner sig fra det frygtede. Børn med specifikke fobier vil derfor prøve at undgå at være i nærheden af de ting eller situationer, som de er bange for.

Generaliseret angst

Nogle børn bekymrer sig om alt. Barnets bekymring fylder en uhensigtsmæssig stor del af hverdagen. Barnet kan bekymre sig om f.eks. om at blive syg eller komme til skade, om at lave fejl eller gøre ting forkert, om andre vil kunne lide dem, terror, kriminalitet og lignende. Barnet vil i perioder bekymre sig meget, men i andre perioder mindre. Mange bekymringer starter med ”Hvad nu hvis…”. Barnet har svært ved at stoppe sine bekymringer selv. Barnet prøver at kontrollere, hvad der sker omkring dem, så de hele tiden kan forudse, hvad der vil ske. Barnet har ofte ondt i maven, svært ved at koncentrere sig, fordi de er trætte, og har svært ved at falde i søvn. Barnet kan ligge i timevis om aftenen og tænke og tænke og tænke på hvad, der kan ske.

Social fobi

Nogle børn er meget bange for sociale situationer, og for at andre skal tænke dårligt om dem. Barnet er ofte meget genert og tilbageholdende i selskab med andre. Barnet kan være bange for at tale højt i klassen, spørge andre om de vil lege, om de må være med i gruppen, eller spise foran andre. Barnet er bange for, at andre skal synes, de gør noget ”pinligt” eller ”flovt”. Barnet vil ofte undgå fremmede, uvante, sociale situationer, men nogle børn vil også undgå klassesammenhænge, selvom de kender børn og lærere. Fordi barnet ofte trækker sig fra lege, vil det kunne opleve at være socialt isoleret, selvom barnet måske er vellidt blandt andre.

Læs introduktion til FÅ STYR PÅ angsten her