Youth Gaming Project – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

PCARE > Forskning > Gaming and educational psychology > Youth Gaming Project

Youth Gaming Project

Youth Gaming Project (YGP) er et forskningsprojekt, der undersøger effekten af gaming (at spille elektroniske spil) på unges udvikling.

Studier har vist, at gaming er en meget udbredt og populær aktivitet hos unge, som kan påvirke unges sociale, sundheds-relaterede og skolemæssige udvikling – både positivt og negativt. For eksempel har studier vist, at voldelige spil kan føre til øget aggressiv adfærd, hvorimod spil, der kræver samarbejde og teamwork, kan føre til øgede sociale kompetencer.

Det primære formål med YGP er at undersøge de sociale, sundheds-relaterede og skolemæssige konsekvenser, gaming har på unge. For at finde ud af, hvorfor nogle unge oplever udviklingsmæssige konsekvenser, mens andre unge ikke gør, tager vi i vores undersøgelse hensyn til forhold, som der ofte ikke er blevet taget højde for i tidligere studier. Disse forhold inkluderer fx de unges motivation for at spille, den sociale kontekst omkring elektroniske spil, samt de unges personlige og sociale karakteristika og omverden. Med andre ord, YGP måler på en række potentielle risiko- og beskyttelsesfaktorer og undersøger, om og hvordan disse faktorer påvirker de effekter, gaming har på unges udvikling.

YGP inkluderer unge i alderen 13-16 år. For at få et præcist billede af unges gaming og udvikling indsamles der information fra de unge samt deres forældre. Projektet anvender både online spørgeskemaer og folkeregistre (CPR-data) for at indhente de relevante oplysninger. Det skal påpeges, at al data opbevares og behandles sikkert og anonymt i overensstemmelse med lovgivningen om personfølsomme data.

Man kan deltage i YGP ved at klikke på "Deltag" nedenfor og besvare vores online-spørgeskemaer. Der indsamles data tre gange i løbet af 2015/16 for at følge udviklingen i unges spillevaner og deres sociale, sundheds-relaterede og skolemæssige status. Tilmelding og deltagelse i projektet kan ske fra 1. oktober - 23. december 2015. Bemærk venligst, at det kun er forældre, der kan tilmelde sig selv og deres børn til projektet.

Et stort tak til alle vores deltagere. Alle forældre-unge par, der har indsendt begge deres besvarelser i 2015, vil få besked, når vi åbner for 2. runde i oktober 2016.

Projektleder: Patrick K. Bender, Ph.D.

YGP ledes af Patrick K. Bender og har både interne og eksterne samarbejdspartnere. Projektet er finansieret via en rammebevilling fra Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation (Bevillings-ID: DFF – 4001-00116).

E-mail: ygp.info@psy.ku.dk.

Like, del og følg os på Facebook: www.facebook.com/youthgamingproject