Publikationer – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

ECDU > Publikationer

Udvalgte publikationer

Fra forskergruppen Early Child Development Unit

Udvalgte publikationer fra Early Child Development Unit

2015

  • Smith-Nielsen, J., Steele, H., Mehlhase, H., Cordes, K., Steele, M., Harder, S., & Væver, M. S. (2015). Links Among High EPDS Scores, State of Mind Regarding Attachment, and Symptoms of Personality Disorder. Journal of Personality Disorders.

  • Væver, M. S., Beebe, B., Kirk, O. J., Snidmann, N., Harder, S., & Tronick, E. (2015). An Automated Approach for Measuring Infant head Orientation in a Face-to-face Interaction. Behavior Research Methods, 47(2), 328-339.

  • Væver, M. S., Krogh, M. T., Smith-Nielsen, J., Christensen, T., & Tharner, A. (2015). Infants of Depressed Mothers Show Reduced Gaze Activity During Mother–Infant Interaction at 4 Months. Infancy.

  • Harder , S, Rosenbaum, B. (2015). Contemporary Psychodynamic Approaches to Psychosis. In P. Luyten, L. Mayes, P Fonagy, M. Target, S. J. Blatt, (Eds)   Handbook of Contemporary Psychodynamic Approaches to Psychopathology, New York NY: The Guilford Press, 259-287.

  • Harder, S, Lange, T, Rasmussen GF, Væver MS,  Køppe S, A Longitudinal Study of Coordination in Mother-Infant Vocal Interaction from age 4 to 10 Months (Developmental Psychology, in press)

  • Pedersen, D. B., Stjernfelt, F., & Køppe, S. (2015). Indledning. I D. B. Pedersen, F. Stjernfelt, & S. Køppe (red.), Kampen om disciplinerne: Viden og videnskabelighed i humanistisk forskning. (s. 9-20). København: Hans Reitzel.

  • Pedersen, D. B., Stjernfelt, F., & Køppe, S. (red.) (2015). Kampen om disciplinerne: Viden og videnskabelighed i humanistisk forskning. København: Hans Reitzel. 

  • Pedersen, D. B., Køppe, S., & Stjernfelt, F. (2015). Den samfundsmæssige vending i humanistisk forskning. I D. B. Pedersen, F. Stjernfelt, & S. Køppe (red.), Kampen om disciplinerne: Viden og videnskabelighed i humanistisk forskning. (1 udg., s. 221 - 251). Kapitel 8.Hans Reitzel.

  • Køppe, S. (2015). Data og metode i humaniora. I D. B. Pedersen, F. Stjernfelt, & S. Køppe (red.), Kampen om disciplinerne: Viden og videnskabelighed i humanistisk forskning. (1 udg., s. 23 - 45). Kapitel 1.Kbh: Hans Reitzel.

  • Biilmann, M., Køppe, S., & Emmeche, C. (2015). Den neuro-evolutionære tendens i humaniora. I D. Budtz Pedersen, F. Stjernfelt, & S. Køppe (red.), Kampen om disciplinerne: Viden og videnskabelighed i humanistisk forskning. (1 udg., s. 369 - 397). Hans Reitzel.

  • Biilmann, M., Køppe, S., & Emmeche, C. (2015). Humaniora og "de nye videnskaber". I Kampen om disciplinerne: Viden og videnskabelighed i humanistisk forskning. (s. 295 - 316). Kapitel 11.Hans Reitzel.

  • Biilmann, M. M. R., Køppe, S., & Emmeche, C. (2015). Humaniora og “de nye videnskaber”. I D. Budtz Pedersen, F. Stjernfelt, & S. Køppe (red.), Kampen om disciplinerne: Viden og videnskabelighed i humanistisk forskning. (s. 295-314). Kapitel 11.København: Hans Reitzels Forlag.

  • Køppe, S. (2015). Jörgen L. Pind. Edgar Rubin and Psychology in Denmark: Figure and Ground. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 51(2), 231.

  • Roald, T., & Køppe, S. (2015). Sense and Subjectivity.: Hidden Potentials in Psychological Aesthetics. Journal of Theoretical & Philosophical Psychology, 35(1), 20 . 34.

2014

  • Harder, S, Koester, A.,  Valbak, K and  Rosenbaum, B. (2014) Five-year follow-up of supportive psychodynamic psychotherapy in first-episode psychosis. Long-term outcome in social functioning. Psychiatry 77 (2): 155-168

  • Harder, S (2014) Attachment in schizophrenia: Implications for research, prevention and treatment. Schizophrenia Bulletin 40, 1189-1193. doi:10.1093/schbul/sbu133. 

  • Harder, S & Daniel, S. (2014). The relationship between metacognitive profile, symptom development, therapeutic process and recovery in the treatment of a person experiencing first episode psychosis. In  Giancarlo Dimaggio M.D. and Martin Brüne M.D (eds).  Social cognition and metacognition in schizophrenia: Psychopathology and treatment approaches. Elsevier Press, 261-282. 

  • Collin, F., & Køppe, S. (2014). Afsluttende betragtninger. I F. Collin, & S. Køppe (red.), Humanistisk videnskabsteori. (3 udg., s. 577-614). Kapitel 15.København: Lindhardt & Ringhof.

  • Collin, F., & Køppe, S. (2014). Indledning. I F. Collin, & S. Køppe (red.), Humanistisk videnskabsteori. (s. 9-48). København: Lindhardt & Ringhof.

  • Collin, F., & Køppe, S. (2014). Socialkonstruktivisme i humaniora. I F. Collin, & S. Køppe (red.), Humanistisk videnskabsteori. (s. 417-457). København: Lindhardt & Ringhof.

  • Køppe, S., & Helles, R. (2014). Empiri og teori. I F. Collin, & S. Køppe (red.), Humanistisk Videnskabsteori. (3 udg., s. 497-534). Kapitel 13.København: Lindhardt & Ringhof.

  • Køppe, S. (2014). Evolutionspsykologi. I S. Køppe, & J. Dammeyer (red.), Personlighedspsykologi: En grundbog om personlighed og subjektivitet. (s. 351-568). Kapitel 12.København: Hans Reitzel.

  • Køppe, S., & Dammeyer, J. H. (2014). Introduktion til personlighedspsykologi. I S. Køppe, & J. Dammeyer (red.), Personlighedspsykologi: En grundbog om personlighed og subjektivitet. (s. 11-28). Kapitel 1.København: Hans Reitzel.

  • Køppe, S. (2014). Kort oversigt over de psykoanalytiske skoledannelse. I S. Køppe, & J. Dammeyer (red.), Personlighedpsykologi: En grundbog om personlighed og subjektivitet. (s. 209-213). København: Hans Reitzel.

  • Helles, R., & Køppe, S. (2014). Kvalitative metoder. I F. Collin, & S. Køppe (red.), Humanistisk Videnskabsteori. (3. udg., s. 535-573). Kapitel 14.København: Lindhardt & Ringhof.

  • Zeuthen, K. E., & Køppe, S. (2014). Nyere Psykoanalytiske teorier. I S. Køppe, & J. Dammeyer (red.), Personlighedspsykologi: En grundbog om personlighed og subjektivitet. (s. 181-208). Kapitel 7.København: Hans Reitzel.

  • Køppe, S. (2014). Personlighed, subjektivitet og historicitet. I S. Køppe, & J. Dammeyer (red.), Personlighedspsykologi: En grundbog om personlighed og subjektivitet. (s. 219-254). Kapitel 8.Hans Reitzel.

  • Køppe, S., & Dammeyer, J. H. (red.) (2014). Personlighedspsykologi: En grundbog om personlighed og subjektivitet. København: Hans Reitzel.

  • Køppe, S., & Dammeyer, J. H. (2014). Perspektiver på personlighedspsykologi. I S. Køppe, & J. Dammeyer (red.), Personlighedspsykologi: En grundbog om personlighed og subjektivitet. (s. 387-396). Kapitel 14.København: Hans Reitzel.

  • Køppe, S., & Dammeyer, J. H. (2014). The Change and Development of Statistical Methods Used in Research Articles in Child Development 1930-2010. Integrative Psychological & Behavioral Science, 48(3), 332-340. 10.1007/s12124-014-9261-7 

2013

  • Væver, MS., Krogh, M., Smith-Nielsen, J., Harder, S. & Køppe, S (2013): Measuring Spatial Proximity in Mother-infant Interaction: A Kinematic Approach for an Examination of the effects of maternal postpartum depression. Infant Behavior and Development, Volume 36, Issue 3, pp427–431

  • Harder, S. & Lysaker, P.: (2013) Narrative coherence and recovery of self-experience in psychotherapy of psychosis. In: Andrew Gumley, Alf Gilham, Kathy Taylor and Mattthias Schwannauer (Eds) Psychosis and Emotion: The role of emotion in understanding psychosis, therapy and recovery, Brunner-Routledge, London

  • Køppe,S., Dammeyer, J.: (2013) The change and development of statistical methods used in research articles in Child Development 1930-2010

  • Dammeyer, J.H. & Køppe, S. (2013) The Relationship Between Body Movements and Qualities of Social Interaction Between a Boy With Severe Developmental Disabilities and His Caregiver . Intellectual and Developmental Disabilities. 51, 3, s. 154 - 163 10 s.

  • Køppe, S. (2013): Modaliteter. I Dammeyer, J. & Nielsen, A. (red.). Kropslig og taktil sprogudvikling. Aalborg: Materialecentret, s. 19 – 46, 25 s.

  • Køppe, S. (2013) Sense, Modality and Aesthetic Experience. I Roald, T. & Lang, J. (red.). :Art and Identity: Essays on the Aesthetic Creation of Mind. Amsterdam: Rodopi Press, Vol. 32,Kap. 4, s. 93 - 111 19 s. (Consciousness, Literature and the Arts).

  • Dammeyer, J. H., & Køppe, S. (2013). The Relationship Between Body Movements and Qualities of Social Interaction Between a Boy With Severe Developmental Disabilities and His Caregiver. Intellectual and Developmental Disabilities, 51(3), 154 - 163. 10.1352/1934-9556-51.3.154

  • Væver, M. S., Krogh, M. T., Smith-Nielsen, J., Harder, S., & Køppe, S. (2013). Measuring spatial proximity in mother-infant interaction: A kinematic approach for an examination of the effects of maternal postpartum depression. Infant Behavior and Development, 36(3), 427-431 . 10.1016/j.infbeh.2013.03.007

  • Køppe, S. (2013). Modaliteter. I J. Dammeyer, & A. Nielsen (red.), Kropslig og taktil sprogudvikling: En antologi om forskellige sprogmodaliteters muligheder og umuligheder, undersøgt med afsæt i personer med medfødt døvblindhed. (s. 19 - 46). Aalborg: Materialecentret.

  • Køppe, S. (2013). Psykiske lidelser og psykiske afvigelser. I J. Guldager, & M. Skytte (red.), Socialt arbejde: teorier og perspektiver. (s. 394 - 420). Kapitel 15.København: Akademisk Forlag.

  • Køppe, S. (2013). Sense, Modality and Aesthetic Experience. I T. Roald, & J. Lang (red.), Art and Identity: Essays on the Aesthetic Creation of Mind. (Vol. 32, s. 93 - 111). Kapitel 4.Amsterdam: Rodopi. (Consciousness, Literature and the Arts). 

2012

  • Køppe, S. (2012) A moderate eclecticism: Ontological and epistemological issues. Integrative Psychological & Behavioral Science. 46, 1, s. 1-19 19 s.

  • Krogh, M.T.,Væver, M.S., Harder, S. & Køppe, S (2012): Cultural differences in infant development during the first year: A study of Danish infants assessed by the Bayley-III and compared to the American norms. European Journal of Developmental Psychology, vol.9, pp.730-736

  • Harder S, Folke S. (2012). Affect Regulation and Metacognition in Psychotherapy of Psychosis: An Integrative Approach. Journal of Psychotherapy Integration 22: 330-343.

2010

  • Væver, M.S., Harder, S., Køppe, S., Hansen, G.F. & Delafield-Butt, J (2010). ”Vokal og motorisk co-regulering i tidlige mor-barn interaktion: En præsentation af forskningen ved Københavns Universitets Babylab. Psyke & Logos, vol 31, pp. 736-766. Psyke og Logos, vol.29, pp. 604-628.

  • Harder, S. & Simonsen, S. (2010): Udviklingspsykopatologi . Erik Simonsen og Bo Møhl; Grundbog i Psykiatri. København: Reitzel

2009

  • Væver, M.S.& Gammeltoft, M. (2009): “Erfaringer med Bayley testen i Danmark”, Danish Manual and Supplementum to Bayley III, Pearson, Inc. USA